Followers

Thursday 10 November 2011

Nasi Lemakku

Ni lah yang terjadi bila dah terlebih rajin. :)

Aku buat nasi lemak ni masa hari bekerja ok. Yang membawa makna, aku masak nasi lemak ni lepas aku balik kerja. Bersilat pulak dengan Dhia. Anak dara aku tu kan nak melekap je kalau aku nak buat keje. Kalau boleh, biarlah ibu sama2 main dengan dia, jangan buat keje. 

Mujur masa aku nak buat sambal tumis tu adik ipar aku masuk. Dhia happylah bila nampak kelibat paksu dia. Mungkin dia dah biasa kat rumah tok mak ada uncle n ucu layan dia, kat rumah aku tinggal berdua je dengan dia kalau ayahnya tak balik lagi. Sebab tu lah dia bosan kot. Mungkin sebab tu jugak dia tak bagi ibu dia buat keje, sebab dia takde kawan.

Nanti ye sayang tunggu kamu dah dapat adik, barulah tak bosan. Ehhh jangan uolls sangka aku dah berisi pulak. Belum lagi lah. Dhia pun masih super duper manja. :p

Eh ni nak cerita pasal nasi lemak ke apa ni? Lari tajuk saje aku ni. 

Saje je tekak aku tiba2 nak makan nasi lemak di malam hari, so buatlah nasi lemak. Lagipun senang je nak buat. Masak nasi mcm biasa cuma tukarkan dengan santan + air. Bubuh sikit garam n halia. Lauk sampingan pulak aku buat ayam goreng, ikan kering bulu ayam goreng. Sambal tumis aku buat sambal ikan bilis je sebab sotong n udang dah out of stock. Selain tu mcm biasalah ada kacang tanah, ikan bilis n timun. 

Rupa nasi lemak saye 

Siap masak lebih kurang 8.30 malam jugak sebab aku sampai rumah dalam 6.45 ptg. Dah lah bersilat dengan Dhia sebelum tu, mmg makan masa sikit nak masak. Mujur bawang semua aku dah siap2 buang kulitnya n letak dalam peti ais. Memudahkan n menjimatkan masa. :)

Sedap dimakan bersama 100plus! :p

Bile dah siap masak je, adik ipar aku tu apa lagi, sibuk nak nasi lemak. Kebetulan dia belum makan lagi masa tu. So aku cedokkan nasi untuk dia. Yang tak tahan, dia suruh aku buat nasi bentuk bulat mcm kat kedai tu. Mujurlah kat rumah aku ada mangkuk jenis mcm tu. Hehe

Bila dia rasa je nasi lemak aku, wahhh terus memuji sedap. Siap cakap "Sedaplah kak, boleh masuk pertandingan ni, boleh masuk peringkat akhir. Bukak kedai pun laku ni". Lawak lah deme ni. 

Thumbs up untuk nasi lemakku!

Husband aku pun suka nasi lemak. Tapi aku baru 2 kali buat nasi lemak ni sebab aku tak berapa nak gemar sangatlah. Aku suka nasi ayam tapi belum pernah try lagi buat nasi ayam. Nanti ada masa nak try jugak. Nak menguji skill memasak katanye. :p

No comments:

Dhia Fitriah

Lilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Afiq Danial

Lilypie Kids Birthday tickers

Kami Hidup Sebumbung

Daisypath Anniversary tickers