Followers

Wednesday 22 May 2013

Ubat Ubatan Ekzema Danial

Hari tu aku dah panjang lebar cerita tentang ekzema Danial kan. Sekarang aku nak kongsikan pulak ubat ubatan yang dia dapat dari hospital. Yang dari klinik pakar (sebelum refer hospital) aku tak masukkan sekali sebab aku dah tak guna ubat ubat tu.

Sekarang ni aku mmg 100% guna ubatan hospital untuk Danial. Dari mandian sampailah ke krim / losyen dia. Sebab awal awal lagi doktor dari klinik dan hospital cakap, sesetengah baby tak sesuai pakai produk mandian / bedak / losyen yang ada di pasaran. Terutamanya yang mengandungi fragrance. Sebab tu lah losyen / syampu untuk baby alergik ni tak berbau sebab mmg 100% free fragrance.


CETRIMIDE
Ini untuk buat mcm syampu kat bahagian kepala. Letak sikit kat tapak tangan lepas tu gosok gosok atas kepala Danial nanti dia akan berbuih sikit tapi bukan buih mcm sabun tu.
POTTASIUM PERMANGANATE
Ini untuk mandian badan. Bubuh 3 penutup penuh dalam air mandian Danial. Air akan jadi warna pepel. Lepas tu mandikan mcm biasa gosok gosok sikit dekat skin dia. 

HYDROCORTISONE
Ni krim untuk gatal gatal. Lepas mandi aku sapukan Danial dengan krim ni. Krim ni sapu nipis nipis dekat atas kulit jangan tebal tebal dan tak boleh disapu terlalu kerap. 1 hari sapu 2 kali sahaja lepas mandi. Krim ni kena sapu nipis dan tak boleh kerap sapu dekat kulit sebab mengandungi steroid. Bahayanya steroid sebab boleh menipiskan kulit.
AQUEOUS CREAM
Ini aku sapukan lepas sapu hydrocortisone. Tapi sapu lebih kerap aqueous ni sebab krim ni untuk melembapkan kulit. Yang ni mmg 1 hari aku sapu dekat 5-6 kali jugak. Sebab nak bagi kelembapan dekat kulit Danial kan. Kalau kulit dibiarkan kering, ekzema akan jadi lebih worse ye. So sebab tu kena pastikan kulit sentiasa lembap. 
Ni stok ubat yang aku dapat last month tapi last week pergi, dapat lagi stok. Banyak dah ubat dia dalam almari tu..
Ini mandian physiogel yang doktor sarankan aku pakai untuk Danial but Danial tak sesuai pakai sebab ekzema dia sama je tak berubah so sebab tu now stop dan 100% pakai ubat yang dibekalkan pihak hospital. 

Ezerra ni pun sesuai untuk mereka yang berkulit sensitif atau punya ekzema. 

Cetaphil ni pun sama doktor bagi pilihan untuk cuba pakai tapi aku tak beli pun sebab stok ubat hospital masih ada lagi dan lagipun dah cantik kulit Danial bila pakai ubatan hospital tu, so aku teruskan je sampai dah takde lagi ekzema tu. 

Bila konsisten pakai ubat hospital, mmg kulit Danial cantik. Now pun kulit dia dah cantik cuma kering kering tu masih ada lah. Once kulit kering, sapu pelembap banyak banyak dan berulang kali ok. Kalau rumah beraircond, kena lebih banyak sapu pelembap tu sebab aircond kan mengeringkan kulit kan. 

Kalau ekzema jenis kulit kering dan berkuping, biasanya doktor akan bagi paraffin untuk cuci. Itu untuk ekzema yang kering. Macam Danial ni kulit dia tak kering sangat, so doktor tak bekalkan paraffin pun. Tapi dalam krim aqueous tadi dah terkandung dah paraffin. 


Lagi satu perlu ingat je, ekzema tak boleh pakai bahan yang mengandungi fragrance.

Ok dah tu je nak kongsi. :)

No comments:

Dhia Fitriah

Lilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Afiq Danial

Lilypie Kids Birthday tickers

Kami Hidup Sebumbung

Daisypath Anniversary tickers