Followers

Friday 28 August 2015

Kisah Danial Demam + Tonsil Bengkak & Bernanah

Malam masa openhouse rumah abah tu aku balik rumah awal. Lan yang suruh balik sebab badan Danial panas sangat. Balik rumah check suhu terperanjat sangat sebab 39.5! Terus lah ambik voren masukkan dalam bontot dia. Tapi aku masukkan separuh je. Lepas tu ambik tuala basah aku basahkan 1 badan dia. Mmg menjerit la dia sebab sejuk kan, tapi mmg kena buat sebab dah panas sangat dah tu.


Lepas 1 jam masukkan voren tu, check lagi suhu dia dah turun sikit jadi 38.6.. Tapi masih lagi basahkan badan, celah celah ketiak dia semua tu, kat kepala semua aku basahkan sampai lencun. Takut bila suhu tinggi sangat mcm ni. Kalau tak turun lagi tu kompem aku mandikan terus dalam bilik air. 


Mulut menganga je la mcm tu maybe sebab tak puas bernafas.. Kalau tonsil membengkak ni mmg sempit sikit saluran pernafasan. Lepas tu bau mulut dia pun busuk. Kalau busuk tu mmg takde lain, mmg tonsil membengkak la tu namanya. 

Dulu Danial ok je takde masalah tonsil pun. Tapi masa bulan 4 dia ada demam, ingatkan demam biasa tapi tak baik baik. Pergi check rupanya tonsil bengkak, minum ubat demam je takkan boleh baik kalau tak makan antibiotik untuk bunuh kuman tu. So start dari bulan 4 tu, everymonth dia demam sebab tonsil. Ye, setiap bulan ye. Dari bulan 4, 5, 6, 7 & terbaru ni lah bulan 8.

Malam tu pun aku tidur sekejap sekejap check suhu dia. Alhamdulillah demam tak tinggi tapi still basahkan kepala dia. Lan pun bagitahu kalau esok pagi masih demam, kena pergi hospital lagi check. Lagi pulak dia last minum n makan pukul 6 ptg, lepas tu aku buatkan susu pun dia taknak minum. So esok pagi pukul 6 aku rasa badan dia mencanak lagi suhu. Mmg keputusan bawak pergi hospital tak boleh dah nak rawat sendiri kat rumah ke atau nak tunggu tunggu lagi. Sementara nak tunggu terang, aku basahkan je kepala dia. Pukul 7 pagi kejut kakaknya n siap siap, terus gerak ke hospital. 


Ondaway pergi hospital.. Tengok Danial, muka tak bermaya sebab dari malam tadi taknak makan taknak minum. Last makan sup pukul 6 ptg semalamnya, perut kosong n lapar tapi nak makan nak minum takde selera. Aku syak tonsil dia membengkak n bernanah tu buat dia sakit sebab tu taknak makan minum. Pity my boy. 

Lepas tu mmg musim sakit ke apa aku tak pasti, ramaiiii sangat manusia kat hospital. Tapi ramai ramai pun tunggu tak sampai 1 jam lah. Iye, hospital gov je kami pergi, anak anak aku dah serasi dengan ubat dari klinik/hosp gov. Pergi private makan ubat sampai habis pun tak baik baik. 

Bila dapat jumpa doktor je, mmg aku terus cakap dia ada masalah tonsillitis sebab setiap bulan demam sebab tonsil. Doktor check tonsil mmg dah membengkak dan bernanah sikit katanya. Terkejut bukan kepalang lagi aku dibuatnya sebab selama ni just tonsil bengkak je, takde pernah pulak sampai bernanah. So doktor tanya nak warded ke atau nak cuba balik rumah cuba rawat sendiri kat rumah. Lan decide masuk wad je senang doktor boleh pantau. Dengan aku tak bawak apape.. Sebab tak jangka kena masuk wad. Ingatkan just nak check n ambik antibiotik dos tinggi sikit. Tapi takpelah janji dia kembali sihat. 


Dah masuk dalam wad. Muka masih sedih sebab kena drip. Masa pasang drip ni Lan yang pegang, aku tunggu dekat luar sebab nanti aku sayu hati tak sampai hati tengok dia menangis kena cucuk. Lan cakap mmg meronta habis la Danial nak lepas. Phewww nasib baik aku tak masuk dalam sekali. Kesian anak ibu..


Masa ni Lan n Dhia balik rumah sekejap ambik baju kitorang n barang barang lain. Yelah, pergi sini pun tak bawak apape kan. Danial kalau demam mmg tak boleh berenggang dengan aku. Ni terpaksa aku panjat katil sebab dia nak berpangku mcm ni. Dah la katil baby berpagar tu, malam pun aku bantai tidur atas katil ni, sakit sakit badan aku tidur posisi tak betul. Mintak tukar katil tak dapat sebab penggunaan katil ikut peringkat umur. 


Lama lama dia pun tertidur. Barulah aku dapat turun katil, pergi toilet. Turun katil pun perlahan lahan tak nak bagi dia sedar. Kalau sedar dah tak boleh nak pergi toilet. 


Dah petang tu, Lan dah sampai bawak baju, terus mandikan dia. Muka pun ada sedikit ceria lepas mandi. Time ni tokmak tokyah uncle auntie ucu datang, seronok la dia. Mintak dukung dekat uncle auntie n ucu. 



Bila semua dah balik, Lan n Dhia turun bawah makan, tinggal la kami berdua kebosanan. Danial pun sama bosan. Tu yang atas tu memula dia merajuk sebab aku bagi makan ubat, terus ambik bantal tutup muka n tak nak pandang dah. Aku panggil panggil pun dia buat tak tahu je. Tapi lepas tu dia baaa kan aku. Hahaha ingatkan merajuk betul betul tadi. 


Kakak Dhia ngeteh dengan ayah berdua. Ibu adik tinggal kat hospital T_T

Dhia terpaksa tinggal dengan ayah, dia tak pernah berpisah dengan ibu kecuali masa aku nak melahirkan Danial je. Lepas tu tak pernah pisah tidur. Mula mula taknak balik jugak tapi pujuk pujuk terus dia ok. Lagipun dia sekolah mcm biasa, Lan la yang kena uruskan semua hihi.. Balik sekolah mandi mandi baru datang balik tengok adik. Dhia tak nampak adik 1 hari tak boleh. Nanti asek tanya je adik mana nak jumpa adik. 


Esoknya tu tunggu doktor check ingat dapat la balik tapi nan hado ye. Kena stay lagi sebab masih demam sikit + tonsil masih bengkak. Ni dah mandi dah minum susu, main main dengan dia sekejap. 

Hari kedua atok nenek (mertuaku) pulak datang melawat dengan abang ipar n kakak ipar. Mmg meriah la ramai yang datang. Tapi Danial tak layan pun mungkin sebab pening ke apa, merengek nak dipangku. Dah petang tu nurse panggil untuk pindah wad. Seriously wad kanak kanak time tu mmg penuh gile ye. Sebab tu ada yang dipindahkan ke wad lain. Bila pindah wad dapat pulak katil sebelah dengan toilet, bahagia la aku. 


Time ni pukul 8.30 pagi, Danial belum bangun lagi. Katil mcm ni la kami tidur berdua. Mmg sakit badan aku sebab ni jenis yang pendek. Yang berpagar tapi panjang punya dah habis. Merana sekejap badan aku tidur postur tak betul. Nak tidur kat kerusi lagi aku tak sampai hati hahaha




Bila dia dah bangun, mandikan dia wangi wangi, ajak dia jalan jalan sekitar wad. Bawak pergi kedai jugak beli jajan. 

Bukan main eksen lagi gaya tu kan tak tunggu tunggu ibu dia. Pergi kedai ambik lollipop terus nak blah. Laju laju dukung dia n bayar dulu. Lepas dah bayar, lepaskan dia jalan sendiri, eh hafal pulak jalan nak balik masuk wad. Clever boy!


Like a boss! Ada vitagen ayah belikan semalam, kasi kat dia, banyak jugak dia minum. Lebihnya tu dibuat main.


Bila doktor pakar datang check, yeayyyy Danial dah boleh balik sebab dah tak demam n dah selera makan minum. Tonsil masih bengkak sikit tapi teruskan je antibiotik sampai habis. Alhamdulillah dapat balik. Aku dah tak sanggup nak tidur kat sini. Kalau doktor tak bagi balik hari tu, aku mmg tukar shift la dengan Lan, biar dia pulak jaga hehehe


Bagi yang tak tahu apa itu tonsillitis, ni lah contoh rupa tonsil yang membengkak n bernanah. Kalau lambat rawat, tonsil tu boleh jadi bengkak lebih besar n boleh menutup saluran pernafasan, tu yang bahayanya. Aku ada mintak doktor operate buang tonsil Danial, tapi doktor tak sarankan sebab dia masih kecik. Dulu anak buah Lan pun sama mcm Danial selalu demam sebab tonsil bengkak. Lepas operate, alhamdulillah susah sangat demam nak singgah badan dia. 

Budak budak ada masalah tonsil ni kena elak dari orang sakit n tak sihat, mmg senang berjangkit. Bila bercampur dengan orang tak sihat mmg dia akan effect dekat tonsil dia tu la. Tapi Danial kan masuk taska, mmg tak boleh nak elak pun. Ramai je budak budak kat taska tu yang selsema batuk. Nak tak nak kita hadap je la sementara ni. Lagi 1 doktor pesan kalau dia demam sebab tonsil bengkak, bagi je makan aiskrim vanilla. Sebab vanilla tu ejen penyejuk kan. Kalau batuk selsema pun elok makan aiskrim vanilla. Menurut doktor la ye, aku just bagitahu apa yang doktor cakap je. 

Skrg ni sebab masalah tonsillitis dia, kena refer pakar ENT dekat hospital. Appointment akan datang ni 15/9/2015. Sengaja aku mintak tarikh tu sebab 16/9 kan public holiday Hari Malaysia, terus sekali la cuti 2 hari. Aku ni agak bijak jugak la pasal nak menyambung nyambung cuti ni huahuahua

No comments:

Dhia Fitriah

Lilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Afiq Danial

Lilypie Kids Birthday tickers

Kami Hidup Sebumbung

Daisypath Anniversary tickers