Followers

Tuesday 23 November 2010

Pengalaman bersalin

Salam..

Anak da 2 bulan baru nk story.. cettt.. mane x nye blog ni pon baru je wujud.. tu pon lepas tgok ramai ibu2 di luar sane buat blog untuk anak tersayang.. x kisah lah janji ade jugak untuk tatapan anak di mase hadapan..

Due aku 17/09/2010.. dan siapa sangka aku betul2 bersalin pade tarikh tersebut.. raye yang ke-8 hari.. malam sebelom bersalin tu sempat lagi g beraye ngan family & hubby..

Start sakit subuh, rase mcm senggugut pain tu tp sekejap2.. mase tu x expect pon sakit nk bersalin.. so rilex lagi.. pukul 7.30 mase sarapan mmg sakit lagi.. dari subuh x hilang sakit tu.. kejap2 dtg, kejap2 ilang.. tye kat mak, mak ckp ade kuar tande x? mase tu xde kuar tande lagi.. so mak pesan makan dulu kenyang2 takot bersalin nanti x dapat nk makan lagi..

Sampai kul 11 pagi sakit jugak tp mmg xde tanda langsung.. mase tu x bagitahu pon kat hubby yg aku dah sakit.. so mak pesan hubby hantar klinik dulu check kot2 nk bersalin kan.. mak risau sebab xde kuar tande, takot tibe2 terberanak kt rumah..

Kat klinik check, nurse ckp mmg ade kontraksi 10 minit 1 kali, perut mmg menegang.. mase menegang & mengeras tu lah rase sakit.. lebih kurang 15 minit lepas tu nurse check bukaan.. mmg dah ade bukaan & terus dihantar ke hospital.. aku dihantar by ambulance.. giler x best hokey! pening lalat aku dibuatnye dok dlm tu.. hubby follow kt blkg ambulance..

Sampai hospital kena check lagi kontraksi & bukaan.. punye lah sakit hati.. berapa kali nk seluk ni! tp redha je la dah itu keje doktor.. so doktor kate baru bukaan 2cm, so masuk wad dulu.. masuk wad pukul 1 ptg.. pukul 3 ptg doktor masukkan ubat untuk bagi cpt bersalin.. start masuk ubat tu lah rase sakit kontraksi tu dtg kerap.. kali ni 5 minit 1 kali.. Tuhan je yg tahu rase sakitnye mcm mane.. aku kt atas katil wad tu da mengerang2 sambil genggam tgn hubby.. da xde rase malu da.. lantak la org nk ckp ape.. mmg aku sakit.. hubby x putus2 bacekan ayat2 suci al-Quran & hembuskan ke telinga aku.. aku pun bace jugak ayat2 suci yg aku ingat..

Pukul 5.30 ptg mak dtg dgn kakak, ayah & adik.. mase tu aku dah bergenang air mata sebab mmg x tahan sakit.. (aku mmg seorang yg x tahan sakit even kalo senggugut pun siap guling2).. mak usap2 rambut bg aku tenang, tp sakit tu je yg aku rase, xde rase tenang2 dah..

Mase tu tande dah turun.. darah dah kuar.. betullah kate org.. kalo darah kuar dulu mmg rase sakit yg amat.. pukul 6.30 ptg aku dah rase sakit sgt3 mcm pinggang ni nk tercabut.. perut mengeras sgt3.. aku dah x tahan mase tu aku pesan hubby panggil nurse.. nurse nk check bukaan lagi.. check punye check bukaan da 4cm.. terus dimasukkan dlm labour room.. mase ditolak ke labour room, betul2 aku dgr azan maghrib.. (sbb mase tu xde jam kt tgn, so x tahu pukul brape ditolak masuk ke labour room).. hubby adalah peneman setia aku..

Masuk2 dlm labour room mmg rase takut.. tgok brg2 kelengkapan untuk bersalin pun buat aku kecut.. ade 3 org doktor.. 2 india, 1 cina.. 2 lelaki (india & cina), 1 pompuan (india).. masuk je tukar baju kaler putih.. mase tu dah xde rase malu dah sbb rase sakit tu lebih menguasai dari rase malu..

Pukul 8 mlm dah x tahan sgt.. mmg sakit.. aku mengerang2 dlm tu.. hubby dipanggil masuk lepas bukaan dah 8cm.. mase tu rase nk terberak dah.. aku tarik tangan doktor pompuan tu & jerit "doktor, baby nk keluar dah!".. bile kenang2 balik, kelakar je aku jerit & genggam tgn doktor tu.. nasib baik doktor tu sgt baik..

Tapi doktor x bg push dulu.. so aku kasi kangkang baikkkkk punye, tgn kiri genggam tgn hubby, tgn kanan genggam besi katil.. aku pon push lah sekuat hati.. ade lah dlm 5 kali aku push tp bahu baby sangkut x boleh lepas.. kepala dah lepas.. pastu aku nampak nurse tu amek benda mcm gunting.. dan aku dgr nurse tu sempat ckp "lepas ni kena jahit la nampaknye".. x sampai seminit, baby keluar.. lega yg amat mase tu.. perut ringan gila.. serius, x rase pon mase kena gunting tu.. sbb sakit nk bersalin tu lebih power..

Alhamdulillah, jam 8.38 mlm aku selamat melahirkan Dhia Fitriah Bte Mohd Roslan.. welcome to the world sayang.. yang kelakarnye, kitorang mmg x tahu gender baby kan.. so baby selamat kuar je, pertanyaan pertame aku "baby ape? girl ke boy?".. nurse tu ckp "sabar puan".. dah siap potong uri barulah nurse suruh hubby bagitahu aku gender baby.. bila diberitahu baby girl, syukur yg amat.. mase baby blom d bersihkan tu nurse bg aku cium kejap.. mase tu mcm nk terus rangkul je tp x boleh sbb aku nk kena jahit & baby pon nk kena bersihkan dulu..

Mase kena jahit pun aku x rase ape pon.. rilex je kangkang besar bg doktor tu jahit.. sbb rase exicted nk tgok baby.. x sabar sgt mase tu nk peluk baby.. doktor jahit ade lah dlm 30 minit.. sebab nurse tu gunting byk, nk sampai ke bontot dah..

Pukul 11.30 mlm aku dimasukkan ke dlm wad semula.. bersame baby.. owh mase tu Tuhan je tahu rase indahnye dah bergelar ibu.. hubby pulak x putus2 tersenyum gembira..

Syukur atas kurniaan ini.. akanku jaga benih cintaku & suami ini sebaik mungkin.. buat anakku, ibu & ayah syg kamu sgt2.. jadi anak yg berguna ye sayang.. jadilah kebanggan ibu & ayah.. semoga kamu tahu perit jerihnye seorang ibu melahirkan kamu.. sob sob sob.. baru kutahu betapa peritnye mak aku nk melahirkan aku dulu.. mmg benarlah syurga itu di bawah telapak kaki ibu..

1 comment:

Unknown said...

comel anak akak hehe..n sonok baca pengalaman akak bersalin..huhu takutnyer huwawa

Dhia Fitriah

Lilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Afiq Danial

Lilypie Kids Birthday tickers

Kami Hidup Sebumbung

Daisypath Anniversary tickers