Followers

Tuesday 25 June 2013

Kakak Dhia

Hari ni nak membebel tentang anak sulung aku, Dhia Fitriah...

Bulan 9 nanti genaplah umur dia 3 tahun. Besar dah dia, rasa mcm sekejap sangat dah besar dah. Tak lama lagi pulak dah sekolah. Alahai rasa sangat kejap.

Sejak dah besar ni pulak, dah pandai mcm mcm dah skrg. Kadang kadang banyak geram dengan perangai dia. Mmg aku marah je dia kalau dia buat something yang aku geram. Atau kalau dah geram sangat aku cubit je dia atau babap bontot dia.


Dia ni skrg kalau nak kan sesuatu tu dan tak dapat, dia boleh menangis menjerit jerit siap tepuk tepuk muka kita. Eh eh sape boleh tahan kan. Aku kalau mcm dia dah buat perangai mcm tu mmg aku cubit dia atau marah dia. Ye lah, bile dah pujuk cakap elok elok tak jalan, mmg nak kena lah dia kan. Aku taknak bila aku terlalu beralah je dengan anak nanti esok besar dia pijak kepala kita. No no no... Ye mmg kita sayang anak kita but bila dia dah buat perangai sampai tak dengar cakap kita, kita kena jugak bagi dia sedas dua.

Feveret dia adalah aiskrim, aiskrim dan aiskrim. Kalau aku ke ayah dia ke atuk dia ke uncle auntie dia ke pergi kedai ke pergi mana mana ke, mesti dia akan pesan "beli yim (aiskrim) taw".. Bila aku balik kerja pun sama mesti tanya aku "bu mana yim" T___________T

Dah pandai sangat mengira 123 dalam bahasa melayu dan english. ABC masih belum fasih lagi. Alif ba ta pun sama masih belum sampai ya. Takpe, baru nak masuk 3 tahun kan..


Pandai nak mintak mekap mekap dah skrg ni. Aku sampai sorokkan semua mekap aku. Letak dalam laci dia pandai bukak cari, skrg aku simpan atas almari. Dia paling suka main lipstik aku. Suke sangat tonyoh tonyoh dekat bibir dia. Hari tu aku tak perasan, dia main mekap aku habis baju muka dia semua. Alahai anak anak..

Kalau nak keluar makan mesti carik tudung dia. Dia takde tudung, aku belum belikan lagi tudung untuk dia. So aku pakaikan anak tudung aku (inner neck). Nasib baik ada, kalau tak acaner? Tapi bila kat kedai makan, dia akan cakap "bu rimasss laaa" terus cabut tudung lepas tu siap flips hair yang berjuntai kt dahi die. Geram tengoknye.

Paling suka tengok kartun Upin Ipin, Bola Kampung, Boboiboy dengan Pada Zaman Dahulu. Asek bukak dvd ulang tayang cerita yang sama. Dah tengok dekat dvd, tengok lagi dekat henpon. Pun dia tak bosan bosan ulang cerita yang sama. Ibu dia yang bosan.

Sangat sayang dekat adik dia. Pantang kalau adik dia orang lain dukung, mesti dia dah risau takut adik dia kena ambik. Kalau adik dia nak tidur dalam buai, dia dah pandai dodoikan dah siap selawat. * claps hand *



Dhia punya perangai paling mencabar kesabaran aku adalah tak mendengar kata dan suka mengamuk. Pening aku kadang dengan perangai dia ni. Pulak tu dia ni jenis tak nak mengalah. Selalu sangat bergaduh dengan cousin dia berebutkan mainan or something. Mmg Dhia tak nak mengalah punya siap tengking orang tu "tak boleh!!".. Mcm hari tu dia ambik toys cousin dia, lepas tu cousin dia mintak dia tak bagi. Lepas dia sound cakap tak boleh, dia lari. Cousin dia kejar laa dia kan, dia berhenti lari terus angkat tangan marah cousin dia "stoppp!!" lepas tu pergi dekat cousin dia, dia tolak je budak tu. Ppppfffttttt kenapa ganas sangat ni?? T_____________T

Kalau bawak dia pergi kedai mmg bankrup. Semua dia nak. Lepas tu suka hati dia je ambik apa yang dia nak terus dia letak dekat kaunter bayar. Dia bukan nak terus bagi dekat kita tapi terus menuju dekat kaunter letak sana siap tunggu dekat sana tu. Aku mmg gerammmmm sangat sangat. Hari tu pergi kedai dengan dia nak beli susu dia n Danial. Tengok tengok je dia dah hilang. Rupanya dia dah ada dekat kaunter bayar tu siap dengan coklat, gula gula n syampu. Yang coklat dengan gula gula tu aku accept lagi lah kan tapi kenapa syampu yang dia ambik? Pulak tu aku sampai kat kaunter je dia sedap je "bu nak uwet (duit)". Dia nak bayo sendiri barang dia tu. Mana laa ibu ko ni tak geram nak oi..


Kalau dia dengar lagu yang dia suka, dia punya feeling tu over ok. Lentok lentok kepala lah, pegang pegang pipi lah, muncung muncung mulut lah. Kuat berangan betul. Kalau dekat rumah dia ambik sikat buat mcm microfon.

Mak aku kata dia tengah nak membesar so dia tunjuk perangai dia. Nanti esok dah besar sikit inshaAllah dia akan ok. Sekarang mmg buat hal je. Aku pun berharap mcm tu jugak. Habisss laaaa kalau dia garang sampai ke besar.. Awak tu dah la perempuan. Tak manis taw garang garang..

Ape pun ibu , ayah dan adik sayang kakak sangat sangat. Tanpa kakak, sunyi je rumah tu.. Becok sekarang mulut dia. Ada je soalan dia nak tanya kita.. Love u kakak..

No comments:

Dhia Fitriah

Lilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Afiq Danial

Lilypie Kids Birthday tickers

Kami Hidup Sebumbung

Daisypath Anniversary tickers