Followers

Tuesday 17 January 2012

16 Bulan Dah

Hari ni 17/1/2012 genap usia Dhia 1 tahun 4 bulan. Alhamdulillah. Kejap je dah besar, dah makin becok skrg ni walaupun aku tak faham apa yang dia bebelkan. Sebab dia membebel dalam bahasa baby. Masih belum petah berkata-kata. Tak kisahlah lambat janji dia dah pandai jugak sebut sesetengah perkataan yang diajar. 


Sekarang ni mcm2 peel dia. Kalau kita pergi kedai atau pasaraya ke, tak kira lah mana2, janji masa kita nak membeli, tiba kat kaunter bayaran nak membayar, dia akan mintak duit yang kita pegang dan dia akn bayar sendiri kat budak cashier sendiri. Geram ok. Bila nak bayar siap cakap "Nah nah nah" pastu hulur duit kat budak cashier tu.



Lepas tu kalau kita belikan dia nutrigen ke air kotak ke atau apa2 lah barang untuk dia, kita letak kat kaunter bayaran tu pun dia marah sebab dia fikir org kat cashier nak ambik barang dia. Aiyooo.....

Paling best sekarang ni bila kita sebut nama penuh dia, dia akan senyum2 manja. Best sangat tengok mimik muka dia tu. Kalau kita tanya dia "Nama awak Dhia Fitriah ye?", dia akan angguk2 kepala sambil senyum2 manja. Dan aku pulak suka tanya soalan itu tiap hari semata-mata nak tengok aksi dia angguk2 kepala n senyum2 manja tu. 



Dah pandai dah berlakon nangis. Kalau dia nak something n dia tak dapat atau kita pura2 marah dia, dia akan buat2 nangis, tapi lepas tu dia akan ketawa. Geram sangat mcm nk gigit2 je. Ahad lepas lagi best. Sepupu dia naik motor dengan ibunya, anak dara aku kat anjung rumah main kereta mainan dia tu, sepupu dia lambai2 lah kat dia say bye2, anak aku terus masuk dalam rumah n pura2 nangis. Nak mintak simpati ibu dia. Bila aku tanya, dia pergi keluar n tunjuk motor ayah dia. Ok, dah paham maknanya dia nak naik motor jugak. Pandai sangat acting. Boleh menang anugerah pelakon kanak2 terbaik. :p

Makan macam sebelum ni, ikut mood dia. Kalau dia rasa nak makan dia akan makan, kalau dia rasa takde mood nak makan, bolayan ok. Ko main kejar2 dia pun tetap tutup mulut kalau dah mmg mood dia tak nak makan. Tapi aku kalau boleh mmg nak bagi dia makan. Susah hati tengok anak tak makan. Nanti aku terfikir2 tak lapar ke anak aku, tu jadi lagi kecewa. Tapi dah anak tak nak makan, nak paksa mcm mana pulak kan. Tak kuat makan, yang penting kuat menyusu. Walaupun susu formula, tetap susu jugak. 



Masih bagi minum appeton n scotts. Tapi appeton tu tak selalu aku bagi sebab aku bagi sama je takde selera makan, appeton yang aku beli pulak mmg appeton lysine, untuk menambah selera makan anak. So scotts mmg hari2 ku beri. Walaupun dia menangis refuse minum, tapi kupaksakan jugak. Kau dipaksa, aku terpaksa wahai anak. 

Last week pergi klinik timbang berat n guess what, berat badan dia dah naik menjadi 8 kg! Sangat tak sangka ok sebab selalunya dalam masa 2 bulan nak naik 500 gram mmg agak payah. Ni dalam masa sebulan mampu naik 500 gram, sangat menggembirakan hati seorang ibu. Bulan Mac nanti baru pergi klinik lagi untuk timbang dan jugak injection untuk 18 bulan. Lama tak inject ni, seram pulak aku. Aku yang seram ok. *over*



Gigi dah banyak. Atas ada 4 batang dan bakal menjadi 5 batang, bawah sudah 3 batang dan sedang menuju menjadi 4 batang, gigi geraham atas dua2 kiri kanan dah tumbuh juga. Banyaknya gigi! Sebab tu kena berus gigi selalu. Nasib baik dia suka je kalau gosok gigi. Good girl sayang!

Lain2 perkembangan sama seperti bulan2 sebelumnya. Kalau ada yang tertinggal akan diupdate kemudian. Aku letak mana yang aku ingat je. 

Semoga Dhia membesar menjadi anak yang solehah dan menjadi anak yang berguna. Amin...

1 comment:

Deqna said...

suar dhia sama mcm suar marissa:)

Dhia Fitriah

Lilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Afiq Danial

Lilypie Kids Birthday tickers

Kami Hidup Sebumbung

Daisypath Anniversary tickers