Followers

Monday 29 April 2013

Masih Berbedung?

Kalau korang tanya aku sama ada aku masih lagi bedung anak aku, jawapan aku ye aku masih lagi membedung Danial. Tapi bila mana nak tidurkan dia dalam buai je. Bila kita buaikan dia kan berenjut kan (aku pakai buai elektrik), mana mungkin aku tak bedungkan dia. Pulak tu tangan dia ni jenis tak boleh nak diam. Ada je yang dia nak buat. Paling stress kalau dia garu garu muka ke tangan ke kaki dia. Bikin panas je hati ibu ko ni tengok sana sini berbekas cakaran garuan. Ini mcm punya gaya, lagu mana nak hensemnya nak oi? Tengah tidur pun boleh dia menggaru sana sini... 

So mmg aku akan bedungkan dia bila nak tidurkan dia dalam buai. Kalau tidur dekat bawah mmg takde maknanya aku nak bedungkan dia. Kang menjerit pulak my bujang tu sebab tak dapat golek golek. 

Bila waktu siang kan panas kan, ha aku mmg akan bukakkan baju dia semua dan just bedungkan dia pakai kain lampin. Sebab kain lampin kan nipis je kan, dia pun lebih selesalah nak tidur. Sebelum tu aku akan letakkan sikit air dekat kepala dia bagi sejuk sikit. Rumah aku tu panas ko tahu. Kalau waktu siang ke malam ke sama je bahangnya bukan main lagi. Tak cukup kipas siling atas, aku on lagi kipas jenis stand tu. Dua dua aku bukak speed paling laju. Tu pun masih membahang. Kalau malam takpe lagi, dalam pukul 12 malam ke atas dah mula sejuk sikitlah.. Kalau siang yang tak boleh blaaa tu. Ada kang yang aku pasang aircond kang. 



Umur Danial dah pun 6 bulan 2 minggu skrg ini tapi ye aku masih lagi bedungkan dia. Ada sesetengah orang tu, dari awal baby lahir lagi tak ajar pakai bedung kan. Ikut masing masing. Macam aku ni mak aku amat pantau ok. Kalau ikutkan hati aku pun malas aku nak berbedung bedung bagai sebab mcm panasnya la hai. Kadang kadang masa dalam hari berpantang lagi aku tak bedungkan pun anak anak aku. 

TAPI.. 

Haaa ada tapi ye.. Tapi, kalau tidur kat atas tilam je yang aku tak bedungkan. Kalau tidur dalam buai aku mmg wajibkan dia dibedung. 

Kedua dua anak aku mmg aku bedungkan. Masa Dhia dulu aku dah lupa berapa lama aku bedungkan dia. Tapi mmg lama sebab dia tidur dalam buai lama jugak. Pulak tu Dhia mase kecik kecik dulu kalau tidur suka sangat terperanjat lepas tu mulalah menangis. Bila dibedung selamat sikit. 



Ada jugak kalau aku pergi mana mana tu aku tumpang buai dan aku bedungkan anak aku, bila ada orang nampa, ada jugak yang bertanya dan bercakap kenapa masih bedungkan, dah besar, dah boleh tak payah bedung, panas dll. 

Ok itu pendapat masing masing. Tapi aku tahu mcm mana aku nak handle n manage anak anak aku. Aku tahu mereka dah biasa dan dah ok dengan keadaan itu di mana perlu dibedung bila tidur dalam buai. Boleh tanya boleh bercakap tapi jangan sampai ko mcm nak mengata aku mcm aku tak reti nak jaga anak ok. Itu aku mmg panas hati kalau dengar. 
Contoh ayat yang buat aku panas hati "Ko ni kan dah besar anak ko tu, kenapa nak bedungkan lagi? Panas budak tu ko bukan tahu" 
Derrr, meh sini aku cilikan sikit mulut ko.

Benda ni normallah kan, ikut mana yang ko rasa sesuai dan selesa. Jangan dengar sangat cakap cakap orang. Asalkan kita tahu yang anak kita mcm mana dan selesa bila mcm mana, itu lebih baik. Tak payah pulak ko nak ikut telunjuk cakap orang. Diorang bukan yang lahirkan anak ko, bukan jugak yang jaga anak ko 24 jam. So mereka yang bercakap berlagak pandai tu bukan tahu apa apa. Abaikan je mereka. 


Yang ni dia bukan tidur. Hehe

No comments:

Dhia Fitriah

Lilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Afiq Danial

Lilypie Kids Birthday tickers

Kami Hidup Sebumbung

Daisypath Anniversary tickers