Followers

Tuesday 31 May 2011

Demam Lagi

Dhia demam lagi smlm.. Baru minggu lepas dia demam.. Entry dia demam minggu lepas pun tak publish lagi, ni dah demam lagi.. Tak tahu lah kenapa.. Risau punya pasal sampai bawak check kat hospital malam tadi.. Risau oke sebulan 2 kali demam.. 

Doc check paru2 semua ok.. Tak ada pulak amek darah sebab dia baru demam n suhu tak tinggi sgt = 37.8.. Doc cuma nasihatkan kalau demam lagi, bawak g hospital lagi.. Sebab baby ni otak masih belum matang.. Dapat jugak ubat titis hidung.. Aku baru perasan, tiap kali aku pergi hospital, mesti Dhia dapat ubat selsema titis hidung n tak pernah dapat ubat minum.. Rupanya, baby ni tak digalakkan minum ubat selsema atau batuk.. Sebab paru2 n hati semua belum matang lagi.. Tapi banyak dah aku pergi klinik swasta dapat ubat minum untuk selsema n batuk.. Oooo sadis sungguh bila dah tahu ni.. 

Selain tu, dah 3 hari mulut Dhia dipenuhi putih2.. Kalau kita kan ulser mulut kan yang pedih tu.. Tapi Dhia punya ni just putih2.. Minum susu n makan pon masih ok.. Dah bawak g klinik ahad lepas n dapat ubat titis mulut.. Masih lagi belum baik, malam tadi tunjuk kat doc hospital n doc bagi ubat bonjela.. Manis ubatnya.. Doc ckp ubat tu kalau letak kat tmpt putih2 tu akan kebas.. Sebab doc pun tak pasti putih2 dalam mumut Dhia tu menyebabkan pedih atau tak.. Ye lah, dah dia minum susu n makan pun ok je kan.. So rasenya tak pedih lah kot.. =)

Bila doc ckp Dhia ok tak ada apa2, baru lega hati aku.. Balik rumah terus bagi minum ubat n beberapa jam lepas tu aku rasa badan dia dah kebah.. Dah normal mcm biasa.. Terus ckp dekat ayahnya. beli perakam suhu lah sbb Dhia ni skrg rajin demam.. Cuaca pun tak menentu kan.. 

Subuh tadi aku bangun buatkan susu dia, badan dia dah sejuk dah.. Malam tadi pun aku tuamkan tuala basah kat kepala n badan dia.. Stokin pun aku tak pakaikan, bagi panas tu keluar.. Selain tu, pakaikan coolfever.. Kipas mmg aku halakan ke arah dia je.. Kalau kat hospital pun mcm tu, mmg digalakkan kipaskan anak demam, bagi suhu turun.. Alhamdulillah, pagi tadi pun Dhia dah tak demam.. Tapi aku ckp kat mak, tetap bagi ubat.. Takut demam dtg lagi.. Kenalah berjaga-jaga.. 

Semalam demam2 pun dia masih nak main, nak masuk walker.. Kira demam2 pun dia masih aktif lagi.. Takdelah terbaring lesu je kan.. Makan pun ok lagi.. Minum susu pun banyak sampaikan 1 malam je tukar diapers dia 3 kali.. =)

Beginilah kan ada anak kecik.. Now baru aku rase betapa susahnya menjadi seorang ibu.. Baru aku tahu betapa susahnya mak aku nak menjaga n membesarkan aku dlu.. Tiba2 rasa sayu hati ni.. 

1 comment:

Softtouch [Hanim] said...

budak nk membesar dhian..mmg mcm tu...adalah yg dhia nk pndai tu..tu dhia demam2 jer...

Dhia Fitriah

Lilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Afiq Danial

Lilypie Kids Birthday tickers

Kami Hidup Sebumbung

Daisypath Anniversary tickers