Followers

Friday 28 February 2014

Ekzema

Semua dah sedia maklum yang anak bujang aku si Danial tu ada ekzema. Dah beberapa kali aku entrykan tentang ekzema dia.

Ekzema 1

Ekzema 2

Ekzema 3

Ekzema 4

Sampai skrg ni ye mmg ekzema dia still ada. Macam makin worse lah pulak lately. Lagi pulak dia skrg dah besar, dah pandai nak menggaru sana sini. Ekzema ni kan sometimes dia gatal, so Danial mmg sedap lah menggaru garu sampai terluka kulit tu. Sebab tu kuku dia kalau panjang sikit je mak aku cepat cepat potong sebab dia mmg akan menggaru garu kawasan ekzema tu sampai luka luka.

Buat masa skrg ni mmg bergantung dengan krim dan ubat dari hospital je. Untuk mandian alhamdulillah aku dah tak pakai lagi ubat hospital. Aku pakaikan carrie junior. Doktor pun ada kata, tak boleh nak terlalu bergantung pada ubat, takut nanti kulit dah terbiasa dengan ubat so akan forever bergantung dengan ubat. So aku try mandikan guna shampoo kakak dia tu. So far alhamdulillah dia boleh pakai. Mula mula pakai mmg rashes jadi makin teruk lagi lagi dekat muka. Tapi takpe aku teruskan jugak 1 kali 1 hari je pakai shampoo tu. Skrg dah ok dah bila pakai shampoo tu.

Penggunaan bedak pulak masih lagi kalah. Asal aku sapukan bedak kat muka dia ke badan dia ke, mesti merah merah je nanti. Dah slowly sama mcm aku pakaikan shampoo tapi nampaknya kulit Danial mmg kalah dengan bedak. Doktor ada kata bedak yang ada fragrance ni mmg tak sesuai dengan budak yang ada ekzema. Tapi can u tell me, bedak apa yang takde fragrance? Aku belek telek hampir kebanyakkan bedak, semuanya ada fragrance. Jadinya lepas mandi mmg tak pakai bedak, just sapukan hydrocortisone n aqueous cream (pelembap).

Ni meh aku nak kongsikan rupa kulit Danial skrg.


Ini tangan kiri Danial. Nampak tak kekeringan kulit die tu? Luka sikit tu sebab die garu la tu jadi mcm tu.


Ni pulak kawasan muka dan pipi dia. Kesian kering dan merah merah mcm tu. Bila bangun dari tidur bertambah merah. Aku pun tak pasti kenapa. Dulu kat muka takde la mcm skrg ni. Skrg ni jadi mcm ni pulak sekitar kawasan pipi dia. 


Ni yang aku rasa sangat sedih. Belakang lutut dia ni dah jadi kehitaman. Mungkin sebab kekeringan yang terlalu teruk? Kulit kat kawasan ni pun rasa kasar je. Aquoeus krim yang untuk melembapkan kulit tu mmg senantiasa aku sapukan tapi still mcm ni. T____T


Belakang badan dia pulak mcm ni tapi dekat kawasan persekitaran pampers tu je lah yang ketara kekeringannya.


Belakang telinga dia pun ada sikit merah n kering kalau tengok betul betul.


Ini bahagian betis dia. Tak ketara sangat tapi tetap jugak kering dan kemerahan sikit.


Tangan kanan habis digaru sampai luka jadi mcm ni. Kadang rasa geram mcm nak sarung je tangan dia tu.. Makin tak cantik dah tangan dia..


Ni dekat lengan jugak ni. Sangat ketara kat bahagian ini.


Sama jugak yang ni. Sebab tu malam tidur walau cuaca panas kena pakaikan baju lengan panjang kalau tak time tidur pun tangan dia boleh sedap je menggaru garu kawasan ni n pergelangan tangan dia tu. Sebab tu pergelangan tangan dia jadi terus mcm kat gambar atas tu, sebab pakai baju lengan panjang pun tak dapat nak cover keseluruhan pergelangan tangan dia. Tu yang masa tidur dia garu garu jadi la luka mcm tu sekali.


Ni kat bahagian siku. Kalau dia menggaru mmg teruk la rupa siku dia. Sampai luka luka. Ni skrg mmg pakaikan lengan panjang je time tidur, so ok sikit lah.


Ni pun siku ye bukan lutut, jangan silap pandang.

Aku mcm nak stop penggunaan ubat hospital. Ada lah aku google tentang ekzema ni. Aku baca pengalaman ibu ibu yang punya anak ekzema. Aku belum lagi pernah cuba Ezerra or cetaphil. Mungkin aku patut cuba. Ada jugak aku baca tentang kebaikan sabun pure marine collagen yang sabun dia warna hijau tu. Ada jugak ibu yang menggunakan ubatan tradisional cina dan berkesan.

Mungkin aku patut cuba 1 by 1 mana satu yang sesuai untuk meredakan keadaan kulit Danial ni. Kesian sebab kering sangat ketara lebih lebih lagi dekat bahagian belakabg lutut, siku, lengan n pipi. Dekat pipi tu alahai kesian dah tak hensem dah. T___T

1 comment:

nadhirah said...

salam...dh cuba shaklee ke..cuba esp dn omega...mane tahu beransur pulih ekzema ank puan tu...hehe tapi saya bukan agen la..

Dhia Fitriah

Lilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Afiq Danial

Lilypie Kids Birthday tickers

Kami Hidup Sebumbung

Daisypath Anniversary tickers