Followers

Thursday 28 November 2013

Dhia Fitriah VS Muhammad Afiq Danial

Hari ni aku rasa mcm rajin sikit nak menaip entry. Tapi aku tak tahu nak stori ape. Nak bercerita pasal Dhia n Danial la. Mcm dah lama jugak tak cerita pasal dorang kan.


Dhia sejak dah besar ni, dah boleh jugak la diharap walaupun kena ulang cakap 2-3 kali, dah boleh diajak sembang tapi mengarut la ceritanya dia menyimpang, aku layankan je la sebab sape lagi nak layan kan? Suke dengar dia membebel. Walaupun masih lagi ada pelat pelat sikit.


Dia ni kan skrg pandai jugak menjawab kalau aku marah dia ke larang dia buat something ke. Ade je jawapan dia. Kadang kadang naik geram aku dibuatnya. Dia tu suka sangat pergi dapur bukak peti sejuk. So aku ni dah malas nak mengekor dia je, aku kata kat dia time dia nak ke dapur tu "kakak, takmo gi dapur, ada labah labah kat situ". Ko tahu dia jawab apa "ya ka? betul ka?", mcm jarjit dalam cerita upin ipin tu, ha sebijik la mcm tu intonasinya semua. Geram je aku le. Bila aku kata ye betul, dia mula la buat buat thinking. Letak jari kat dagu pastu gerak gerak jari mcm orang berfikir tu. T____T


Susah betul aku nak pisahkan dia dengan diapers sebab dia kencing ke berak ke tak nak cakap. Dah lama dalam 5-10 minit mcm tu baru cakap. Kadang aku suruh tunjuk mana dia kencing, dia pun dah lupa mana dia kencing. Dah keje aku mencari mana dia kencing. Yang hari tu kat rumah tok mak dia lagi la, dia berak lepas tu dia cakap sisa toksik dia tu ayam goreng. Huk aloo ko ni kakak! Berdekah aku dengar tok mak dia cerita. Tapi ape ke kena mengena ayam goreng dengan sisa toksik awak tu? Sama meh rupa? *____*


Bila aku suruh ambik something mcm pempes ke botol air masak adik dia ke kan, dia selalu cakap penat. Ape yang penat pun tak tahu. Tapi kena la train, nanti sampai besar la dia malas dan jadikan alasan penat tu. So aku kena la ulang cakap suruh dia ambik jugak. Lama lama nanti dia mengalah dan akan bangun jugak ambik. Tapi kalau dia tengah tengok cerita upin ipin mmg berasap la telinga aku ni nak tunggu dia bangun, terpaksa aku jugak yang gerak bangun.

Bila aku cakap sesuatu yang untuk mengajar ke mengarah dia ke apa like this "nanti dah main kemas balik..faham tak?", dia akan jawab semula kat aku "faham cikgu!".. Tak pun "baik cikgu!". Ni mesti tiru cerita upin ipin jugak ni kan. Aku dah tahu sangat sebab dia ni mmg melayan cerita tu je. Kartun lain dia kurang. Lagi 1 ayat dia suke sangat sebut "ok bos" atau "baik bos".


Kalau Danial tidur, kadang kadang aku ni boring sebab Dhia tu asek dengan upin ipin, aku main la game. Bila aku dah kusyuk tu nanti Dhia datang la dekat aku n tengok aku main. Selalunya aku main candy crush la kan. Nanti bila level dah lepas, Dhia akan clap hands n cakap "wah hebat la ibu ni". Amboii bukan main lagi kan dia. Tu membodek ke atau kata kata semangat tu kak? Kahkah



Danial pulak skrg ni bukan main dah pandai dah bergaduh dengan kakak. Suka sangat kacau kakak dia. Nanti kakak dia tengah kusyuk tengok upin ipin, adik datang je tarik rambut kakak. Bila kakak nak tergolek ke belakang dia happy ketawa gelak gelak. Kakak dia tak membalas tapi mulut je la membebel "jangan la dik, takmo kacau kakak, gi main sana la". Tapi adik dia peduli ape kan? Tetap la nak mengacau. Kakak dia dah pindah duduk atas sofa pun eh takdenya dia nak bagi peluang kakak dia bersenang lenang. Dia datang n tarik kaki kakak dia la tepuk tepuk kaki kakak la. Boleh tahan mmg kuat dengki jugak tu. Dia fikir benda tu happy kot sebab dia gelak gelak lepas dengki kakak dia.



Umur Danial dah pun setahun sebulan tapi masih belum berjalan. Dia tu malas ok. Berat bontot. Nanti dirikan dia, cepat cepat dia duduk tak pun lembikkan badan. Mcm mana nak cepat jalan. Tapi jalan di titian sofa ke meja ke dan laju da. Mungkin dia masih takut takut nak bertatih. Mcm gini gaya lambat la dik awak nak berjalan.

Kalau Dhia dengan upin ipin, Danial pulak addicted dengan boboiboy. Kalau ada kartun ni kat tv, ko diri depan tv n melindungi pandangan dia, dia akan jerit siap tepuk tepuk lantai. Kalau ko buat tak tahu, dia akan datang dekat n tarik kaki ko. Begitu sekali dia dengan kartun tu. Kat hp aku n suami aku pun ada kartun upin ipin n boboiboy ni sebab kalau kakak bukak upin ipin, adik akan marah, kalau adik bukak boboiboy, kakak pulak merajuk. So untuk mengatasinya isi kat dua dua hp kami. Oh kat itab dorang pun ada jugak tapi sebab besar kot Dhia malas nak pegang n jarang dia tengok kat situ kecuali waktu kami keje, mana ada pilihan selain tengok jugak kat itab dorang tu kan. Cuma tu la dah tentu kakak je menang tengok upin ipin, adik takde peluang pun. T_____T



Senang dah kami laki bini bila dorang dah membesar ni. Cuma Danial tu je la tunggu dia berjalan mmg senang la idop kami terutama aku. Sebab Danial tu asek mintak dukung je dengan aku taw. Tak boleh nampak kelibat aku, mula la kang merengek nak mintak dukung. Dengan ayah dia kurang sikit maybe sebab ayah dia penuh misai n janggut. Dia paling tak suka kena cium dengan ayah dia, mmg makan pelempang je la ayah dia. Danial ni garang ok. Kalau aku cium cium dia lama lama pun nanti dia lempang muka aku. Suka cakar muka orang pun ye jugak ni. Sebab tu muka dia penuh dengan kesan calar. Dia tu kuku pendek mcm mana pun tetap la muka dia akan calar kesan cakar.





Besar dah anak anak aku. Tak lama lagi Dhia pulak dah sekolah. Tahun 2015 inshaAllah. Nak sekolahkan tahun depan ni kesian pulak sebab dia kecik lagi n still pakai pempes kan. Takpe je sekolah umur 5 tahun. Aku dulu pun sekolah umur 6 tahun., alhamdulillah jadi je manusia ha. Hehehe. Aku cakap mcm ni sebab kecewa jugak dengan sikap manusia yang nak kondem kita bila kita kata belum nak sekolahkan anak. Dhia baru 3 tahun kot? Tahun depan bulan 9 baru masuk 4 tahun, biarlah dia main puas puas dulu dengan adik dia kat rumah. Kalau ko nak sekolahkan anak ko baru lahir pun lantak ko la takyah nak samakan dengan orang. Lepas tu nak judge sendiri n kata nanti anak ko dah pandai baca, anak aku baru nak belajar mengeja. Eh eh ini sudah lebih ok. Dhia belum sekolah pun dah pandai A-Z, 1-10 dlm malay n english. Bukan statement berlagak k tapi aku mmg geram la kan dengan orang mcm ni. Mcm gud gud je. Gggggrrrr! Haaa tengok tak pasal pasal entry aku berakhir dengan emosi.

No comments:

Dhia Fitriah

Lilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Afiq Danial

Lilypie Kids Birthday tickers

Kami Hidup Sebumbung

Daisypath Anniversary tickers