Followers

Monday 25 November 2013

Berbakti Pada Tanah

Al maklum la duduk kat kampung kan, mmg seronok la ada tanah yang luas dan lapang. Suka je nak tanam apa apa tapi kalau rajin mmg menjadi sangat la nak bercucuk tanam. Mcm aku ni da la keje, hujung minggu dah bz buat keje keje rumah semua, anak anak lagi, so mmg nan hado la nak menanam bagai sangat.

Cuma aku ni kalau ko beri pilihan suka tanam apa, aku lebih suka tanam pokok yang mendatangkan hasil. Maksud aku, aku suka tanam pokok yang menghasilkan sesuatu yang boleh di buat makan. Mcm pokok bunga ke pokok hiasan bagai aku kurang minat.

Kata orang orang tua, kita menanam ni tengok juga pada tangan. Kalau tangan 'sejuk' mmg menjadi je la apa yang kita tanam. Tangan aku jatuh pada kategori half sejuk half panas. Boleh? Hahahaha! Sebab kadang aku tanam menjadi kadang tidak. Kalau tangan suami aku mmg sejuk. Ko bagi la dia tanam ape pun inshaAllah menjadi. Dia campak campak je pun sedar sedar eh dah tumbuh pokok.


Contohnya mcm pokok buah kundur ni, asalnya dia ada ambik buah tu kat mana ntah aku dah lupa lepas tu aku tak tahu nak masak apa buah kundur ni, lama lama buah tu membusuk pastu jadi kering. Suami aku campak je la kan kat tepi rumah tu. Lepas tu tak lama tumbuh pokok dah menjalar dah. Pokok mcm pokok labu tapi mase tu belum ada buahnya lagi. Tak lama lagi lepas tu tengok ada buah. Eh mcm buah labu air tapi bukan. Labu air tekstur dia licin je, ni pulak mcm baldu baldu gitu. Haha asal boleh je aku ni siap umpamakan mcm baldu. Makin lama makin besar buah tu. Aku siap teka itu adalah buah tembikai. Bongok betol la kan. Hahaha! Suami aku kata buah kundur. Aku tak caya, esoknye gi opis aku terus google mcm mana rupa buah kundur. Sekali tu sama betul. Hahaha skrg senang je kan, kemudahan di hujung jari.


Ni baru petik kali pertama ni. Semua sekali ada 9 biji masa petik tu. Kat pokok masih ada banyak biji.
Tapi tu la, aku tak tahu buah kundur ni nak masak mcm mana. Yang aku tahu boleh dibuat air, aku suka air kundur ni. Tapi nak buat sendiri mmg tak la kan, dah mcm mana nak buat air kundur....? Aku cerita kat mak aku la kan tepi rumah aku ada pokok kundur, buahnya banyak sangat. Mak aku kata nak masak apa pun tak tahu tapi orang cina suka buat sup. Mak aku kata buat halwa pun sedap. So aku bagi mak aku 2 biji besar. Datang opis aku tanya cina dekat opis ni nak tak, dorang semua kata nak so aku bawak 6 biji gi opis bagi cina cina ni. Kat pokok tu ada lagi tu buahnya. Mmg banyak siap dah menjalar sampai kebun belakang. Aku belum try lagi buat masak. Cina opis aku ajar masak sup mcm biasa potong kecik kecik tapi aku malas nak mengopeknya so mmg belum try lagi masak. Nanti ada masa aku try cuma aku yakin la aku sorang yang akan makan nanti. Suami aku tu pelik pelik sikit mana dia nak makan.


Cili ni pulak suami aku beli pokoknya dengan kawan dia. Alaaa sekampung jugak, dia mmg tanam pokok cili ni n jual. So suami aku beli 3 pokok dengan dia. Alhamdulillah hidup subur dengan jayanya. Mak mertua aku pun nak masak ambik je cili kat pokok sebab mmg banyak cilinya, gemuk gemuk n pedas pulak tu, pakai sikit je pun dah berasap telinga.

Minggu lepas aku baru petik dapat 1 mangkuk kecik, semalam aku tengok dah banyak dah merah merah. Aku mmg geram tengok. Sebab tu la aku lebih suka tanam pokok yang menghasilkan sesuatu yang boleh dimakan, sebab aku suka tengok hasilnya. Mcm pokok kundur n cili ni la, geramnya tengok. Paling geram dengan cili ni la sebab da la gemuk gemuk, banyak pulak tu. Sedap je aku memetik. Oh ya, aku petik cili ni bukan pakai tangan, aku pakai gunting sebab aku follow cara mak aku. Tak tahu nape tapi lagi bagus kot sebab kalau petik gitu je kang ada yang patah dahan ke ranting cili tu kan. Hehehe


Pokok ni aku rasa pokok pelam. Yang ni pun suami aku lepas makan main baling je biji dekat tepi longkang. Tengok tengok ni dah tumbuh pokok dah. Dah besar sikit nanti aku suruh suami aku alihkan ke tempat lain yang lebih sesuai sebab pokok pelam kan besar, kalau kat tepi longkang tu sekejap je kang dah menyembah bumi sebab tanah lembut. Aku berharap la sempat dia membesar dan menghasilkan buah.

Sekarang ni aku dah berangan dah nak tanam pokok lain. Kacang botol ke, pokok kunyit ke, serai ke. Dulu aku tanam pokok bunga kantan. Dah besar merimbun n dah buat masak asam pedas dah bunga kantan tu banyak kali tapi abah mertua aku tebang pulak pokok tu sebab rimbun sangat ke ape, so mati begitu saja. Nanti aku nak tanam lagi sebab aku suka masak asam pedas letak bunga kantan tu, wangi n sedap je. Aku ambik anak pokok kantan tu dekat rumah mak aku. Rumah mak aku tu lagi la mcm mcm ok. Ko sebut je pokok apa. Kunyit, lada, cili, kantan, ulam raja, pegaga, pucuk manis dll sebab banyak sangat n aku pun tak menghafal nama pokok pokok tu semua.

Kalau aku tak keje mungkin aku lebih rajin nak bercucuk tanam kan sebab nak menghabiskan masa kat rumah kalau anak tido ke ape ke kan. Kalau hujung minggu mmg tak cukup waktu. Aku ni pulak waktu keje seminggu 6 hari. Maklum la, keje dengan ca ya nun alip, bukan keje kerajaan. Sobs! T_____T

No comments:

Dhia Fitriah

Lilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Afiq Danial

Lilypie Kids Birthday tickers

Kami Hidup Sebumbung

Daisypath Anniversary tickers