Followers

Wednesday 2 October 2013

Danial Demam


Risaunya hati ni kalau anak demam. Danial demam lagi. Walhal masa buat birthday dia dengan kakak dia tu dia baru baik demam dan sakit mulut. Ni dah demam lagi. Dari hari sabtu lepas Danial demam. Sabtu tu aku balik keje petang tu tengok dia ok je main main dengan kakak dia. Tapi dah nak magrib tu mase suap dia makan, aku rasa mcm dedar dedar. Eh tak boleh jadi ni, lepas makan je cepat cepat bagi dia makan ubat demam. Malam tu makin menggila panasnya ok. Check suhu, 39.5 panas dia. Aku jeram je dengan tuala basah lagi lagi dekat celah ketiak, peha, leher dengan dahi. Malam tu pun aku tidur tidur ayam je. Kejap kejap bangun check suhu dan jeram air. 
 

Pagi Ahad tu pun sama suhu main dekat 38-39 je.. Dah bagi ubat pun tak jugak jalan. Tak boleh jadi, tengahari tu aku bawak pergi klinik. Demam berlarutan sampai ke malam tak jugak kebah. Lepas dah bagi ubat pun tak surut demam dia, aku decide nak bawak pergi urut. Esok paginya aku keje mcm biasa sampai petang. Balik keje bawak pergi urut. Kat tengkuk dia dengan pinggang sakit. Budak baya mcm dia tengah melasak, tu yang sakit sana sini. Nangis mase urut jangan cerita la, nak pujuk dia bagi diam pun susah. Aku mmg akan hantar anak aku pergi urut kalau demam makan ubat tak jugak kebah. Kita pun kadang kadang badan rase letih, sakit, lenguh. Baby pun mcm tu jugak nak nak lagi tengah melasak mcm Danial tu. 


Alhamdulillah malam tu lepas urut, demam dah kebah. Mase tidur tu pun aku check suhu dah turun jadi 36.8.. Syukur sangat. Tapi timbul pulak hal lain. Dia tak nak makan tak nak menyusu! Alahai anak anak.. Malam tu mmg langsung tak menyusu. Pukul 1.30 pagi dia nangis. Maybe sebab lapar perut kosong tak nak menyusu tak nak makan. Aku paksa pun makin menangis dia. Eh ni tak boleh jadi. So aku tak paksa dah. Budak ni kalau dia tak nak, jangan la paksa. Nanti dia fobia terus tak nak minum susu. Uiii i is takuit.. Then try bagi air suam, ok dia minum. Takpe la janji tak hydrate. Cume perut dia kosong laa tak berisi apa apa. T____T


Semalam (selasa) aku keje mcm biasa jugak. Tapi masa lunch hour mak call cakap Danial dari pagi aku hantar tak nak makan tak nak susu, air masak je dia minum. Lepas tu dia menangis je sebab lapar barangkali. Mak aku dah naik risau tu yang call aku. Terus aku pecut balik. Sampai rumah je kesian tengok anak bujangku. Mata bengkak, lesu, tak bermaya, takde mood. Aku tak tahu dah nak buat mcm mana nak bagi dia makan n minum susu. Aku nampak ada sumi, aku try bagi, dia makan. Takpe nak, sumi pun boleh buat alas perut. Tapi makan 1 bekas kecik tu je. Try bagi lagi dia dah tak nak. Aku dah syak dia sakit mulut. Alaaa kalau baby kan boleh kena sakit mulut tu yang putih putih je tu. Tapi aku tengok takde pun putih putih, mulut pun tak berbau. Kalau sakit yang putih putih tu kan, mulut akan berbau busuk. Petang tu tunggu suami balik keje terus bawak pergi check dekat hospital. 


Bila doktor dah check, tekak dia je merah. Maybe tu yang buat dia tak nak makan tak nak minum. Tapi kenapa nak air masak? Kompius sangattt. Mungkin mcm kita la kan kalau demam tekak perit tekak pahit, so air masak je yang sedap ditelan. Pity my baby... Doktor just bagi vitamin untuk bagi dia selera makan. Tapi vitamin jenis syrup ni sangat laaa tak sedap. Nak termuntah mase aku bagi Danial makan. Balik hospital singgah makan, try bagi Danial nasi dengan sup ayam. Eh eh dia makan. Oh gembiranyaaaa ibu lihat awak makan.. 


Malam tadi pun tak menyusu lagi. Takpe laa sebab dah makan nasi dengan sup kan, dah boleh buat alas perut dia. Pagi tadi sebelum hantar pergi rumah mak, aku buatkan susu dan try bagi, mula mula dia menolak dan nangis. Lepas tu aku pujuk bukak video boboiboy, baru dia nak minum. Habis 1 botol 4 oz.. Alhamdulillah.. 

Ni tadi baru call mak, mak cakap dia dah nak makan dan minum susu. Ohhh gembiranya hati aku ni bila dengar mcm nak lelompat bintang. Dah start main main, merangkak sana sini. Sejak demam Sabtu tu dia terbaring lesu je takde mood nak main. Aku pun rindukan gelak ketawa dia. Begitu jugak ayah dan kakak dia. Alhamdulillah syukur ya Allah. Maybe demam nak tambah akal atau demam nak berjalan. Hehehehe. Tak sabar nak balik. :)

No comments:

Dhia Fitriah

Lilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Afiq Danial

Lilypie Kids Birthday tickers

Kami Hidup Sebumbung

Daisypath Anniversary tickers