Followers

Monday 25 March 2013

Nasal Drops For Infants


Benda ni bagus sangat untuk baby yang selsema dan hidung tersumbat. Asalnya aku tak tahu pun benda ni wujud. Aku pergi klinik pakar check Danial selsema, doktor bagi benda ni. Doktor cakap kalau baby selsema atau hidung tersumbat, semburkan je benda ni dalam hidung nanti hidung baby akan selesa. 

Dia bukan macam penyembur taw, kira mcm kau tekan pemicit dia, akan keluar lah airnya. Kau tekan sekali, keluarlah setitik. Doktor suggest aku buh setitik je. 


Bentuknya bila cover dibuka

Yang ni aku beli sendiri kelmarin dekat farmasi sebab yang klinik bagi tu dah habis. My epok epok tu kalau malam mesti hidung dia mcm tak selesa, mcm susah dia nak bernafas. Malam kan sejuk, dia pulak aku tadahkan kipas sebab taknak dia berpeluh. Dia kan ekzema. Kisah ekzema akan aku ceritakan di lain entry. 

Jadi dia tak boleh berpeluh. Kalau berpeluh je mulalah timbul ruam ruam dekat muka dia, badan dia semua termasuklah tangan dan kaki. Tangan n kaki tu dekat depan siku n belakang lutut. Mcm kasar kasar kering kering gitu siap merah merah ruam. So malam malam tidur mmg aku tadahkan kipas kat dia, tapi slow je speed. Bila dah tadah kipas je, dada dia sejuk barangkali tu yang buat hidung dia mcm tersumbat ke ape ke kan. Tu pasallah aku selalu guna benda ni sembur dalam hidung dia. 

Aku lebih suka use this nasal drops sebab aku kalau pakaikan breath right dekat epok epok tu dia refuse ok. Mesti kejap je dah tercabut dari hidung comel die. Breath right tu pun aku potong 2 sebab kalau tampal terus mmg besar ok menutup matanya pulak nanti. Kalau potong 2 baru ok ngam. Ehhh ppssttt breath right tu pun kan tak boleh use under 3 ages. Aku baca dekat kotak dia. Hihi slumber je aku ni kan.

Sebenarnya, baby under 4 months adalah sangat tidak digalakkan makan ubat selsema ke batuk ke. Tapi aku mmg benganglah kan sebab sebelum aku pergi ke klinik pakar tu, aku ada pergi klinik swasta dekat tempat aku ni, doktor tu boleh kan bagi aku ubat batuk n selsema. Fine, aku pun bingai mmg tak tahu pun yang baby under 4 months tak boleh diberi minum ubat selsema / batuk. Dan percayalah, aku sudah pun bagi 1/2 botol kepada my epok epok... ~.~

Gila aku sungguh menyesal ok pergi klinik tu. Sesuka hati ko je kan doktor nak bagi ubat. Sebelum tu aku ada tanya, ok ke baby minum ubat selsema? Dia cakap ok je dia bagi dos rendah punya. Fineeeeeeeeeeeee aku pun bagi Danial minum ubat tu.. Bila aku pergi klinik pakar tu, doktor marah aku sebab masa tu Danial baru 2 bulan lebih umur dia. Doktor siap cakap aku bernasib baik sebab Danial masih ok lagi sebab kalau selalu bagi ubat selsema dekat baby, kemungkinan besar jantung dia akan berhenti berfungsi. Terus rasa mcm nk pitam aku dengar penjelasan doktor. 

Tak paham aku mcm mana doktor klinik tu boleh bagi aku ubat selsema untuk Danial. Haiyaaaakkkkk seram bila ingat balik ok. Sekarang kalau demam ke tak sihat ke, mmg aku terus pergi klinik pakar tu. Jauh pun jauh lah janji puas hati. 

No comments:

Dhia Fitriah

Lilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Afiq Danial

Lilypie Kids Birthday tickers

Kami Hidup Sebumbung

Daisypath Anniversary tickers