Followers

Thursday 14 March 2013

Danial 5 Bulan

* Semalam nak post entry ni tak boleh, terus masuk dalam draft,  tak tahu apa masalah.. So hari ni baru aku dapat post *

Alhamdulillah hari ni genap 5 bulan usia anak bujangku yang debob2 tu. Danial ebob epok2 ibu. Hihi

Semalam dah ambik jab untuk 5 bulan punya. Kebal ko uollsssss, dia tak nangis pun. Ek ek ek je lepas tu dah boleh ketawa riang ria. Cume masa mula2 pegang tangan kaki dia nak bagi diam tu je mencabar. Dia ni jenis orang tak nak sapa2 pegang. Kalau kau pegang dia jugak, dia mcm "Pehal bro pegang2 gua". Begituuuuuu

Walaupun muke nak nangis, tetaplah epok2 ok
Lepas jab je terus hantar rumah mak sebab aku pun nak kena pergi kerja. Cepat2 bagi dia makan ubat demam supaya mencegah dari demam. Mencegah itu lebih baik dari mengubati kan. Sebab nurse pun dah pesan injection ni boleh menyebabkan demam. Aku pun boleh lupe kan apa nama injection ni. Dasarrrr makan semut banyak. Puihh kat diri sendiri

Tapi alhamdulillah sejak dari kakak Dhia dia dulu, tiap kali injection mmg tak demam. Syukurrrrr sangat. Sebab sepupu sepapat dia tiap kali injection mesti demam. I pun scary ok kalau nak hantar pergi jab. Sebelum nak jab tu aku yang cuak siap tak nak pandang nurse cucuk jarum dekat peha mulus anak2ku. Tak sanggup ok. Umpama aku yang merasa sakitnya. Auuww aauuuww

Tak sangka pulak anak2 aku adalah jenis yang seperti bapaknya, amat kuat sekali. Kalau nangis pun kejap je. Eh nangis ke menjerit? Aku syak jerit je kot tak nangis sebab takde airmata. Nanti jerit "Aaaaahhhh" je lepas tu dah ok dah boleh ketawa main2 happy. Bagus nak bagus.. Jangan ikut mcm mak ekau ni, ape pon tak boleh. Sebab tu mase pregnant nak cucuk jari ambik bacaan hb tu aku mesti rase seremmmnye laaaa. Ape pun cannot lah mak ekau ni haaa... Hahaha

Eh mcm tersasar jauh dari landasan dah ni. :p

Oh my epok2.... 
Ok berbalik pada tajuk, hari ni 13 Febuari 2013, genaplah 5 bulan umur anak keduaku. Semalam timbang dah 6.6kg. Aku check-up dari pregnant sampai check-up anak ni dekat klinik kerajaan je pun. Ko paham2lah klinik kerajaan ni tambah2 lagi klinik kat tempat aku ni, pakai penimbang yang pakai hok besi pemberat tu haaaa. Tapi aku taknak percaya timbang berat pakai besi pemberat tu. Itu tipu ok. Hey hey hey hey aku tak percaya kamuuuuuu. Ye lah, baby dah lah tak diam dekat atas penimbang tu, nurse pun main agak2 je lah adjust besi pemberat tu. Aku percaya pada timbang berat yang jarum mcm jarum meter tu. Hari tu timbang pakai jarum meter tu dekat hospital (mase check dia batuk berkahak) berat dia adalah 7.1kg. So nak ikut mana 1 berat yang betul? Aku pilih yang jarum meter, 7.1kg. Hehehe

Tinggi dia aku lupelah pulakkkkkkkkkk. *pok dahi sendiri 80 kali*

Dia dah pandai meniarap! *claps hand*

Pandai meniarap sudah!! 
Meniarap ni sejak umur dia 4 bulan lebih dah pandai dah. Sejak pandai meniarap ni, aseklahhh nak meniarap. Time dia celik memang nak meniarap je lah keje dia. Kalau letak dia dekat rocker pun dia ngamuk2 taknak sebab tak boleh pusing meniarap. Stress mak dia ni kalau nak masak n time tu pak dia tak balik rumah lagi. Kakak Dhia dia tu tak boleh dipercayai ok. Kita suruh dia jaga adik dia, dia boleh menari oppa gangnam style je kan. Kang sedar2 je dah dengar adik dia menjerit2 sebab penat meniarap. Dia kan epok2 ebob, sebab tu cepat mengah. Sebab tu aku letak dekat rocker kat dapur tengok aku masak tapi pun dah tak hingin duduk dalam tu. Aiyooo acaner mak ko nak masak dengan cepat? Perut aku ni dah lah tak boleh lambat di isi. Dia boleh merajuk ok.

Pandai membebel bising dengan bahasa dia tu. Walaupun tak paham, tapi aku sukeeeeeee dia membebel versi bahasa baby dia tu. Sooo comeyyy. Kadang sampai basah2 baju dia sebab dia membebel. Membebel ke menyembur air liur tu aku pun kompius. Pandai ketawa jugak sekarang, Ko agah sekali, dia boleh ketawa berkali-kali ok. Tapi tak boleh selalu agah, takut tidurnya nanti mengigau.

Tengok ni, memang epok2 sangat kan dia ni?
Manje!
Yang ni amat diakui oleh semua orang di sekelilingnya. Kakak Dhia pun kalah ok dengan kemanjaan dia tu. Tambah2 lagi nampak tok mak dia. Ya ampunnn dia punya bising nak suruh tok mak angkat dia. Nanti bila tok mak dah pegang dah dukung dia, ewah ketawa2 lah dia tanda suka. Geram ok gerammmm. Kalau tok mak ada, dengan ibu pun tak nak. Mesti meronta2 kalau aku pegang, Kang hulur kat tok mak dia, terus senyap dan boleh membebel2 dengan girang. Cissss sabo je lah ibu ni tengok perangai awak tu taw!

Stokin sampai paras lutut tuuuu. Haha
Baju dia sudah banyak yang dah sempit. Aiyakkk nak kena mulakan misi menyoping baju dia ni. Kakak Dhia dia dulu rilex je pakai baju newborn sampai umur 5-6 bulan. Tapi mmg tak boleh bandingkan dengan kakak dia dulu sebab kakak dia halus je badan mcm mak dia jugak laaaa.

Tidur siang masih berbuai, tidur malam pulak selagi kakak dia belum tido, mmg jarang aku tidurkan bawah sebab kakak dia sangat bising ok suka jerit sana jerit sini, belum lagi ditambah dngan menari gangnam style dia tu. Nanti kang adik dia baru tidur sekejap, dah bangun pulak bila dengar kakak dia menjerit2. Tapi bila aku nak tidur, aku angkat dia turunkan bawah tidur sebelah aku. Oh Danial sangat suka tidur bawah ketiak aku. Hehehe

Ebob2 ibu ayah kakak Dhia
Dia sangat sukeeeeee mandi! Sejak baby lagi mmg dia tak nangis pun bila masuk dalam air. Bagus lah Danial ni. Tak mcm kakak. Dulu kakak baby2 mesti nangis kuat2 kalau masuk dalam air. Sekarang ni kaki dia pandai kocak2 air dalam besen mandian dia tu. Lepas tu mandi kena lama sikit, kalau kejap sangat nanti dia nangis. Sebab dia tak puas lagi main air. Danial, awak tu kecik lagi, cannot rendam dalam air lama2 nanti sejuk paru2 awak tu sayang. Sok dah besar sikit bolehlaaaaa rendam lame sikit.

Ape lagi ye? Tu je lah yang aku ingat. Bulan depan update lagi perkembangan terbaru dia. :)

No comments:

Dhia Fitriah

Lilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Afiq Danial

Lilypie Kids Birthday tickers

Kami Hidup Sebumbung

Daisypath Anniversary tickers