Followers

Monday 21 January 2013

Kakak Dhia


Walau dah jadi kakak, tapi dia tetap manja. Manja sangat. Aku perhati, sejak jadi kakak ni makin menjadi2 pulak dia punya manja. Jatuh sikit nak nangis, nyamuk gigit pun nangis. Kadang stress aku. Tapi takpe aku layankan aje sebab mmg paham pun dia tu taknak aku bagi perhatian kat adik dia je kan.

Sekarang ni bila kita tanya dia soalan "Dhia budak apa?", lajuuu je dia jawab "dak anje!". Ye, dia pun mengaku yang dia tu budak manja. Aku takde ajar pun. Maybe dia selalu kot dengar aku mengomel "kakak ni manja betol lah", tu yang dia hafalkan kot. :p

Dah 2 tahun 4 bulan dah usianya bulan ni. Beratnya kesian sangat. Aku nak bagitahu pun mcm malas, takut karang korang kata aku tak bagi anak makan lah ape lah. Cukoplah aku mendengar org2 sekeliling berkata begitu. Bukan aku tak bagi makan ok. Cuma dia mmg susah sangat nak makan + ikut gen aku lah kan, kecik halus kurus melidi. Eh bapak dia pun sama kurus melidi. So jangan di heran sangat bila anak aku kurus jugak. 

Sekarang ni mmg tiap bulan aku hantar dia ke klinik kesihatan untuk timbang berat dia. Saingkan sekali dengan adik dia, senang. 



Dhia ni mmg susah sangat nak makan. Kecuali yang berasaskan mee, dia mmg suka. Meehun ke, mee kuning ke, dia mmg suka. Tapi kuew tiaw dia tak suka. Kalau nasi, tengok keadaan jugak. Tapi mmg susahlah senang cite. Kalau dia makan sesuap dua pun dah kira bersyukur sangat dah. 

Menyusu pun dah tak kuat sangat dah. Kalau tidur malam pun sebelum tidur je dia minum. Lepas tu dah takde nak mintak, Sesekali je dia bangun mintak susu. Sebelum2 ni sebelum adik dia lahir, 1 malam tu aku bangun 1-2 kali untuk bancuh susu dia. Sekarang mmg dah kurang dah. Siang pun kurang menyusu, 2-3 kali je. Botol pun yang 4oz punya tu je. Siang kalau cuaca panas, dia lebih banyak minum air masak, susu mmg kurang. Lepas menyusu pun dia mesti minum air masak, mmg dah sejak baby mcm tu. 



Mak aku pun cakap perangai Dhia sama macam aku masa kecik2 dlu. Nak makan pun kena paksa2. Dah pujuk mcm2 cara pun mmg aku jenis susah makan. Hah eloklah tu, sekarang kena kat anak, baru aku merasa mcm mana yang mak aku rasa dulu. 

Dah jumpa dengan doktor pakar kanak2 pun. Doktor cakap perkembangan Dhia normal mcm budak2 lain. Sihat dan aktif. Bukan aktif je lagi, dah mcm lebih aktif dah aku tengok. Panjat turun sofa nombor 1, main lari2 mmg penatlah ko nak mengejo dia. Itu yang aku kate, biarlah kurus halus asalkan sihat. :)

No comments:

Dhia Fitriah

Lilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Afiq Danial

Lilypie Kids Birthday tickers

Kami Hidup Sebumbung

Daisypath Anniversary tickers